Een algemeen bijzondere basisschool.
Wij hebben een geschikte (fantastische) basisschool gevonden voor River.Vandaag hebben wij een rondleiding gehad op de school.Het schoolgebouw voelde meteen goed, de visie past bij ons en het belangrijkste River voelde zich er meteen thuis! Het is niet zomaar een openbare basisschool. In dit artikel zal ik uitleggen wat een algemeen bijzondere basisschool inhoud en waarom wij hiervoor hebben gekozen.Wij hebben redelijk veel basisscholen bij ons in de buurt, maar geen 1 van de scholen voldeed echt aan onze eisen.Wij hebben van bijna alle scholen de visies en rapporten gelezen, dit sprak ons niet altijd aan en voelde niet goed. Ook de school die aansluit bij de peuterspeelzaal waar River naar toe gaat, is het uiteindelijk niet geworden. Al vind ik het oude en knusse schoolgebouw wel erg fijn voelen.
De school waar wij voor hebben gekozen is een algemeen bijzondere basisschool.
Algemeen geeft aan dat de school geen religieuze, maar een algemene, in dit geval pedagogische grondslag heeft.
Bijzonder wil zeggen dat de school vanwege deze grondslag een eigen bestuur heeft en niet onder bestuur van de gemeente valt.
De school wordt namelijk bestuurd door de Schoolvereniging voor Onderwijs op Grondslag van Vrije Persoonlijkheidsvorming.
Vooral het laatste spreekt mij aan de vrije persoonlijkheidsvorming staat centraal: de kinderen krijgen de kans zich te ontplooien tot harmonische, creatieve en kritische persoonlijkheden die zich zelfstandig en in groepsverband kunnen bewegen in de maatschappij.
Bij persoonlijkheden kun je denken aan mensen die vrij zijn van emotionele belemmeringen, zelfvertrouwen hebben en een gezond zelfbeeld.
Bovendien zijn ze nieuwsgierig en onderzoekend.
Het gebouw van de school is nieuw en is pas sinds dit schooljaar 2019 in gebruik.
Bij een nieuwbouw school denk ik meteen aan ongezellige betonnen muren en strakke ruimtes.
Dit is bij deze school dat ook het geval alles is strak en clean, maar evengoed heel gezellig.
door de school heen hangen er leuke knutselwerken.
De groepen zijn samengevoegd.
Er is een groep 1 en 2, 3 en 4, 5 en 6 en groep 7 en 8.
Alle groepen hebben een eigen deel in de school, dit bestaat uit de 3 klaslokalen met in het midden een leerplein.
Bij de onderbouw staat op het leerplein een knutseltafel en er ligt wat speelgoed.
Bij de bovenbouw staan er tafels voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of om te knutselen.
Tijdens de rondleiding heeft River samen met de andere kinderen die ook mee waren heerlijk gespeeld op de leerpleinen.
Alle klaslokalen grenzen met een glazenwand aan het leerplein en daardoor zijn de de klaslokalen licht en voelen ruim aan.
De leerlingen worden vanaf de kleutergroep vertrouwd gemaakt met een computer en in de hogere groepen wordt de computer gebruikt bij bepaalde vakken.
Zelf vind ik het goed dat ze kinderen leren hoe je een computer moet gebruiken, dit is belangrijk in de maatschappij van tegenwoordig.
De computers geven ook de mogelijkheid om iedereen op eigen niveau les te geven.
De leerlingen krijgen allemaal rekenen, maar de sommetjes zijn op eigen niveau.
De resultaten zijn voor een leerkracht makkelijker in te zien.
Zo zal een kind bijna nooit druk voelen en de juiste ondersteuning krijgen!
Gelukkig wordt er ook nog een hoop geleerd uit boeken, presentaties en mondelings van de leerkracht.
Ik vind het ook belangrijk dat niet alle lessen via tablets of computers gaan.
Het schoolgebouw heeft een eigen keuken waar de leerlingen kunnen koken, een knutsellokaal en een gymzaal voor de onderbouw.
In de onderbouw krijgen de leerlingen 3 keer per week gymles.
In de bovenbouw word er 1 keer in de week een uur in de gymzaal gegymd en 1 keer in de week word er 3 kwartier buiten gesport.
Zo krijgen de leerlingen lekker veel beweging!
Tijdens de rondleiding zagen wij hoe de leerkrachten met de kinderen omgingen dit gaf mij een goed gevoel!
De leerkrachten waren over het algemeen wat ouder, hartstikke lief en duidelijk naar de leerlingen!
Iets wat je tegenwoordig niet meer vaak tegenkomt is een schoolplein met een speelbos.
Ja.. je leest het goed!
Het schoolplein bestaat uit een grootdeel uit een bos waar de kinderen mogen rennen, spelen en verstopen.
Maar dat is niet alles er een deel op het schoolplein met houtsnippers en boomstammen, er komt een stuk kunstgras met daarop een speeltoestel en een Johan Kruijf voetbalveld!
Zo fijn om te weten dat ons kind straks onbezorgd buiten kan spelen.
Alles voelde zo goed het schoolgebouw, het schoolplein, de visie van de school en ook de juffen en meesters gaven mij een goed gevoel.
Mijn moeder was mee en zij heeft het ook zo ervaren.
Wij zien lieve River daar al spelen, leren en rond rennen op het schoolplein.
Over River gesproken zijn mening geeft natuurlijk de doorslag.
Tijdens de rondleiding heeft hij (zoals ik al eerder aangaf) heerlijk gespeeld met andere kinderen en ook de oudere kinderen waren erg lieve voor hem!
Ik heb hem zien lachen, luisteren en spelen.
Ik heb River een paar vragen gesteld over de school!
River hoe vond jij het op de school?
Heel leuk.
Wat vond jij leuk?
De tunnels en alles.
( Vanwege kinderen boekenweek en het thema: Reis mee! Hebben de kinderen met kartonnen dozen een spoor, een station, treinen en tunnel gemaakt op het leerplein. River heeft hier een tijdje gespeeld met wat kindjes. G-E -W-E-L-D-I-G als je het mij vraagt en River!)
En vond je de juffen en meesters lief? en de kindjes?
Ja, de juffen en meesters waren lief en de kindjes ook, iedereen lief!
Wil jij naar deze basisschool toe?
Ja, graag!
Waarom wil jij naar deze basisschool toe?
Omdat, ik het zo mooi vind!
Zo fijn dat wij een basisschool hebben gevonden waar River en wij ons goed bij voelen.
Waar heb jij de keuze van de basisschool op gebaseerd? en wat vindt jij echt belangrijk?
Liefs,
Shannen
De school waar wij voor hebben gekozen is een algemeen bijzondere basisschool.
Algemeen geeft aan dat de school geen religieuze, maar een algemene, in dit geval pedagogische grondslag heeft.
Bijzonder wil zeggen dat de school vanwege deze grondslag een eigen bestuur heeft en niet onder bestuur van de gemeente valt.
De school wordt namelijk bestuurd door de Schoolvereniging voor Onderwijs op Grondslag van Vrije Persoonlijkheidsvorming.
Vooral het laatste spreekt mij aan de vrije persoonlijkheidsvorming staat centraal: de kinderen krijgen de kans zich te ontplooien tot harmonische, creatieve en kritische persoonlijkheden die zich zelfstandig en in groepsverband kunnen bewegen in de maatschappij.
Bij persoonlijkheden kun je denken aan mensen die vrij zijn van emotionele belemmeringen, zelfvertrouwen hebben en een gezond zelfbeeld.
Bovendien zijn ze nieuwsgierig en onderzoekend.
Het gebouw van de school is nieuw en is pas sinds dit schooljaar 2019 in gebruik.
Bij een nieuwbouw school denk ik meteen aan ongezellige betonnen muren en strakke ruimtes.
Dit is bij deze school dat ook het geval alles is strak en clean, maar evengoed heel gezellig.
door de school heen hangen er leuke knutselwerken.
De groepen zijn samengevoegd.
Er is een groep 1 en 2, 3 en 4, 5 en 6 en groep 7 en 8.
Alle groepen hebben een eigen deel in de school, dit bestaat uit de 3 klaslokalen met in het midden een leerplein.
Bij de onderbouw staat op het leerplein een knutseltafel en er ligt wat speelgoed.
Bij de bovenbouw staan er tafels voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of om te knutselen.
Tijdens de rondleiding heeft River samen met de andere kinderen die ook mee waren heerlijk gespeeld op de leerpleinen.
Alle klaslokalen grenzen met een glazenwand aan het leerplein en daardoor zijn de de klaslokalen licht en voelen ruim aan.
![]() |
De kleuterklas. |
De leerlingen worden vanaf de kleutergroep vertrouwd gemaakt met een computer en in de hogere groepen wordt de computer gebruikt bij bepaalde vakken.
Zelf vind ik het goed dat ze kinderen leren hoe je een computer moet gebruiken, dit is belangrijk in de maatschappij van tegenwoordig.
De computers geven ook de mogelijkheid om iedereen op eigen niveau les te geven.
De leerlingen krijgen allemaal rekenen, maar de sommetjes zijn op eigen niveau.
De resultaten zijn voor een leerkracht makkelijker in te zien.
Zo zal een kind bijna nooit druk voelen en de juiste ondersteuning krijgen!
Gelukkig wordt er ook nog een hoop geleerd uit boeken, presentaties en mondelings van de leerkracht.
Ik vind het ook belangrijk dat niet alle lessen via tablets of computers gaan.
Het schoolgebouw heeft een eigen keuken waar de leerlingen kunnen koken, een knutsellokaal en een gymzaal voor de onderbouw.
In de onderbouw krijgen de leerlingen 3 keer per week gymles.
In de bovenbouw word er 1 keer in de week een uur in de gymzaal gegymd en 1 keer in de week word er 3 kwartier buiten gesport.
Zo krijgen de leerlingen lekker veel beweging!
Tijdens de rondleiding zagen wij hoe de leerkrachten met de kinderen omgingen dit gaf mij een goed gevoel!
De leerkrachten waren over het algemeen wat ouder, hartstikke lief en duidelijk naar de leerlingen!
Iets wat je tegenwoordig niet meer vaak tegenkomt is een schoolplein met een speelbos.
Ja.. je leest het goed!
Het schoolplein bestaat uit een grootdeel uit een bos waar de kinderen mogen rennen, spelen en verstopen.
Maar dat is niet alles er een deel op het schoolplein met houtsnippers en boomstammen, er komt een stuk kunstgras met daarop een speeltoestel en een Johan Kruijf voetbalveld!
Zo fijn om te weten dat ons kind straks onbezorgd buiten kan spelen.
Alles voelde zo goed het schoolgebouw, het schoolplein, de visie van de school en ook de juffen en meesters gaven mij een goed gevoel.
Mijn moeder was mee en zij heeft het ook zo ervaren.
Wij zien lieve River daar al spelen, leren en rond rennen op het schoolplein.
Over River gesproken zijn mening geeft natuurlijk de doorslag.
Tijdens de rondleiding heeft hij (zoals ik al eerder aangaf) heerlijk gespeeld met andere kinderen en ook de oudere kinderen waren erg lieve voor hem!
Ik heb hem zien lachen, luisteren en spelen.
Ik heb River een paar vragen gesteld over de school!
River hoe vond jij het op de school?
Heel leuk.
Wat vond jij leuk?
De tunnels en alles.
( Vanwege kinderen boekenweek en het thema: Reis mee! Hebben de kinderen met kartonnen dozen een spoor, een station, treinen en tunnel gemaakt op het leerplein. River heeft hier een tijdje gespeeld met wat kindjes. G-E -W-E-L-D-I-G als je het mij vraagt en River!)
En vond je de juffen en meesters lief? en de kindjes?
Ja, de juffen en meesters waren lief en de kindjes ook, iedereen lief!
Wil jij naar deze basisschool toe?
Ja, graag!
Waarom wil jij naar deze basisschool toe?
Omdat, ik het zo mooi vind!
Zo fijn dat wij een basisschool hebben gevonden waar River en wij ons goed bij voelen.
Waar heb jij de keuze van de basisschool op gebaseerd? en wat vindt jij echt belangrijk?
Liefs,
Shannen
Reacties
Een reactie posten